Uszlachetnienia druku – jakie są i kiedy się przydają?
Każda drukarnia świadcząca usługi poligraficzne ma w ofercie możliwość uszlachetnienia drukowanych materiałów na kilka sposobów. Co można osiągnąć, decydując się na dodatkowe uszlachetnienia zamówionych materiałów? Pierwszym, co przychodzi na myśl, jest podniesienie estetyki wydruków, ale stosując uszlachetnienia można też dodatkowo zabezpieczyć materiały przed zniszczeniem.
Dowiedz się, jakie są metody uszlachetnienia druku i kiedy warto je zastosować!

Sposoby uszlachetnienia druku – poznaj te najczęściej stosowane
Drukarnie proponują wiele sposobów uszlachetniania drukowanych materiałów, których celem jest przede wszystkim wyższa estetyka produktu, możliwość wyróżnienia swoich materiałów pośród konkurencyjnych marek i nadanie im większej trwałości.
Jakie są najczęściej stosowane uszlachetnienia druku? Będą to:
- lakierowanie – nakładanie lakieru na całość wydruku lub punktowo, w zależności od życzenia klienta co do końcowego efektu. Lakierem można podkreślić fragmenty, które mają być wyróżnione, a stosując całościowo – zabezpieczyć farbę przed blaknięciem i ścieraniem się. Najczęściej stosowane są lakiery UV. Lakier może być błyszczący, matowy, strukturalny (daje trójwymiarowy efekt głębi);
- laminowanie – nanoszenie na wydruk cienkiej folii, chroniącej przed niekorzystnymi czynnikami. Używane są folie błyszczące, matowe oraz soft touch, które sprawiają, że wydruki mają przyjemną w dotyku fakturę;
- pozłacanie, posrebrzanie – najczęściej metodą hot-stampingu, polegające na wtapianiu na gorąco błyszczącej folii w wybrane miejsca. Pozłacanie nadaje efektownego wyglądu drukowanym materiałom. Można uszlachetniać w ten sposób druk nie tylko złotym i srebrnym, ale również innymi kolorami np. miedzianym, czerwonym, niebieskim itp.;
- tłoczenie – trójwymiarowy efekt dzięki tworzeniu wypukłych lub wklęsłych kształtów dzięki specjalnej matrycy. Stosowane najczęściej do podkreślenia tytułu, logo, hasła. Często tłoczenie stosowane jest jednocześnie z pozłacaniem, co jeszcze bardziej podnosi estetykę wykonywanego projektu;
- sztancowanie – wykrawanie specjalnym wykrojnikiem nietypowych form, np. zaproszeń, wizytówek, teczek, opakowań.
Dlaczego warto stosować uszlachetnienia druku?
Uszlachetnienia to nie tylko nadanie wizualnej atrakcyjności drukowanym materiałom, choć oczywiście jest to jeden z najważniejszych powodów ich wykonywania. W końcu wszyscy lubimy piękne rzeczy, czy to otrzymywane w celach marketingowych, czy prywatnych. Wyróżnienie się spośród konkurencyjnych marek to również jeden z powodów, dla których staramy się uatrakcyjnić naszą ofertę i materiały reklamowe. Uszlachetnienia druku przyciągają uwagę, ale również zabezpieczają materiały przez zniszczeniem, wyblaknięciem, zatarciem wzorów lub liter.
Najczęściej uszlachetnienia stosowane są przy drukowaniu katalogów, ulotek i broszur reklamowych, wizytówek, zaproszeń, okładek książek i czasopism, opakowań ozdobnych, etykiet, dyplomów itp.
Planujesz druk ulotek, zaproszeń, wizytówek czy ozdobnych etykiet? Uszlachetnienia druku wzbogacą ich odbiór wizualny i nie tylko, niektóre uszlachetnienia są przyjemne w dotyku, co jeszcze bardziej podnosi ich wartość. Emi Studio chętnie doradzi Ci uszlachetnienia idealne do zwiększenia estetyki i trwałości Twoich projektów.
Zapytaj Emi o dostępne metody uszlachetnień druku już dzisiaj!


